Opdracht 2 - Kaapstad -Traditioneel vervoersmiddel - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Team Afrika.nl Hidde Meijer en Tony van der Veer - WaarBenJij.nu Opdracht 2 - Kaapstad -Traditioneel vervoersmiddel - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Team Afrika.nl Hidde Meijer en Tony van der Veer - WaarBenJij.nu

Opdracht 2 - Kaapstad -Traditioneel vervoersmiddel

Door: 6x6x6afrika

Blijf op de hoogte en volg Team Afrika.nl

21 April 2011 | Nederland, Amsterdam

Als je naar Afrika gaat verwacht je leeuwen, tijgers, giraffen, olifanten, neushoorns, oftewel; the bekende BIG 5! Na 4 heerlijke dagen Kaapstad hebben wij die nog niet gezien wel hebben we pinquins gezien, zeerobben en jawel; witte haaien! Wij hebben meegevaren op een boot en hebben 25 minuten onder water, in een kooi van 2x2x1 meter gewacht op de witte haai. De kooi werd de hele tijd van links naar rechts geschud door de wilde zee waardoor je jezelf constant moet herstellen waardoor er af en toe even een voet of hand uit de kooi glijd, super eng!

Ondertussen tikte de tijd verder en waren we druk bezig met opdracht 2: Kom erachter wat een traditioneel vervoersmiddel is en bestuur het! Wij hebben de opdracht vanuit een ander oogpunt bekeken en hebben ook de dieren meegenomen in onze research. Uit dit onderzoek bleek dat dolfijnen heerlijk zwemmen in de zee, net als de super lieve en nieuwsgierige robben. Vogels vliegen samen door de lucht en pinquins waggelen nog steeds van links naar rechts met een snelheid van 3 kilometer per uur

We zitten nu dus in Kaapstad en voor de mensen die hier nog nooit zijn geweest; Kaapstad is een mooie modern stad met een combinatie van een prachtige kust, de mooie tafelberg en een gezellige binnenstad met modern gebouwen en aan de rand van de stad de townships.

Gister hebben wij een bezoek gebracht aan twee interessante projecten in de townships. In het buurthuis Zolani in de township bevind zich onder andere het project Sonwabile Disabled People; hier spraken wij met Sudi Kapangura; een van de initiatiefnemers. Hier maken de mensen kleding; van schooluniformen tot gezellige t shirts, echt van alles! Het speciale aan dit project is dat alle werknemers hier lichamelijk gehandicapt zijn. Aan hun website wordt gewerkt maar je kunt ze wel al volgen via Twitter; #Sonwabile Disabled People.

Het tweede project bevond zich in een geimproviseerd gebouw, bestaand uit zeecontainers en hekwerk. Dit gebouw functioneert als creatieve plek voor muzikanten, kunstenaars en theatermakers. Zij stimuleren en begeleiden mensen van jong tot oud en van arm tot rijk om hun creatieve talenten verder te ontwikkelen. Een prachtig initatief en geheel afhankelijk van donaties van particulieren. Je kunt hier meer informatie over vinden op www.nadc.co.za ! Dit staat voor Nyanga Arts Development Centre. We hebben hier een heel fijn gesprek gehad met een van de drijvende krachten Ayanda.

Terug naar opdracht 2; zoals eerder gezegd is Kaapstad een ontwikkelde stad waar je eigenlijk geen verschil ziet met steden als in Nederland, nou ja qua vervoer dan!

Iedereen rijdt hier in auto’s en dit doen ze al een hele tijd.

Volg Hidden en Tony en de sponsoren van 6x6x6 op Reis doneren namens jou 30 cent aan 6 goede doelen:

www.facebook.com/AfrikaNL
www.twitter.com/AfrikaNL
www.afrika.nl/6x6x6opreis/

• 21 April 2011 - 13:20

Erik:

Gogogogoo!!!

• 21 April 2011 - 17:11

Maud:

hidde, volgens mij gaat het heel goed met jullie daar in z-afrika!
    hierbij een paar wees-gegroetjes uit Amsterdam.

Team Afrika.nl

Voor de online inzamelingsactie 6x6x6 op Reis reizen in april 6 teams naar 6 verschillende continenten om 6 opdrachten uit te voeren voor het goede doel. Hidde en Tony zijn Team Afrika.nl en gaan op reis voor STOP AIDS NOW! STOP AIDS NOW! bestrijdt aids in ontwikkelingslanden en richt zich daarbij vooral op vrouwen, jongeren en kinderen. Volg de actie en jouw favoriete team via Facebook, Twitter of e-mail en de sponsoren maken namens jou € 0,30 over aan STOP AIDS NOW!, Fairfood, EEN, Solidaridad, oneMen en Hivos. www.afrika.nl/6x6x6opreis/ STOP AIDS NOW Patsime - Spelenderwijs leren over hiv en aids Voorstellingen van de organisatie Patsime in Zimbabwe hebben een grote impact op de jeugd. ‘Na de voorstelling ontstaan vaak spontane discussies en jongeren vertellen dan aangrijpende verhalen over wat ze hebben meegemaakt’, aldus Tawanda Maguze, programma manager. Dat is precies wat de organisatie Patsime wil: door theater een moeilijk onderwerp zoals aids bespreekbaar maken. Onder jongeren in Zimbabwe bestaat nog steeds veel onwetendheid over hiv en aids. De populaire voorstellingen worden op plekken gegeven waar veel jongeren komen: op school, in de kerk en op werkplaatsen van bedrijven en overheidsinstellingen. Young Africa In Zimbabwe steunt STOP AIDS NOW! het Young Africa project. Hier wordt voorlichting over veilig vrijen en hiv/aids gecombineerd met het bieden van een opleiding voor jongeren. Daarnaast vangt Young Africa meisjes en jonge vrouwen op die op de een of andere manier zijn getroffen door aids. Sommige van deze meiden zijn zelf met hiv geinfecteerd, anderen hebben hun ouders verloren aan aids, weer anderen zijn door armoede alleen komen te staan en lopen een verhoogd risico op aids doordat ze bijvoorbeeld in de prostitutie dreigen te komen. Deze meisjes leven op campus en kunnen dankzij Young Africa in hun eigen onderhoud voorzien. Op deze manier hebben de meiden een veilig heenkomen, leren ze in hun onderhoud te voorzien en krijgen ze van Y.A. ook voorlichting&preventie. Sommige van deze meiden kunnen een opleiding volgen via Y.A., bijvoorbeeld tot naaister of kapster. Anderen gaan naar een gewone middelbare school of hebben misschien al een baan(tje).

Actief sinds 01 Maart 2011