Opdracht 5, Zimbabwe - STOP AIDS NOW ! - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Team Afrika.nl Hidde Meijer en Tony van der Veer - WaarBenJij.nu Opdracht 5, Zimbabwe - STOP AIDS NOW ! - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Team Afrika.nl Hidde Meijer en Tony van der Veer - WaarBenJij.nu

Opdracht 5, Zimbabwe - STOP AIDS NOW !

Door: 6x6x6afrika

Blijf op de hoogte en volg Team Afrika.nl

08 Mei 2011 | Zimbabwe, Harare

In Joburg ontmoeten we Caspar van STOP AIDS NOW! in het vliegtuig. Toffe vent, die zich al een aantal jaar verbonden heeft aan deze mooie organisatie. Na bijgekletst te zijn in de lucht landen we in Zimbabwe.

We verwachten een hoop van deze week, het goede doel en de projecten die we hier gaan volgen waren vanaf het begin voor ons de grote drijfveer om mee te doen met deze competitie, 6x6x6 op reis. Het onderbuik gevoel is goed, een lekkere spanning dat we hier iets heel moois gaan beleven.

Allereerst over Zimbabwe: een land dat we kennen van verhalen, voornamelijk Mugabe, het verjagen van de blanke boeren, de graanschuur...ooit, de devaluatie van haar geld, Victoria falls, onveilig? Natuurlijk geldt voor ons weer, we willen het graag zelf gaan uitzoeken...

De mensen zijn hier heel erg vriendelijk, speels, zin in ongein, gaan graag in gesprek, open houding, mooie gezichten, muzikaal...ja ontzettend leuk om mee om te gaan. Het voelt echt een stuk toegankelijker dan Z A. Voornamelijk alle donkere mensen hier, je bent bijna een eenling als blanke....nou ja tweeling in ons geval. We voelen ons hier echt op ons gemak, smullen dus.

De economie, krabbelt sinds kort weer enigzins op, je hoort ze hier niet klagen (mag misschien niet van Mr. M, maar toch). 2 jaar geleden nog waren de schappen in de supermarkten leeg, helemaal leeg. Dat is nu gelukkig weer anders. Hun eigen geld is verdwenen, de dollar is nu wettig betaal middel. Van de oude munt moest je letterlijk een koffer meebrengen om een biertje te drinken, biljetten van tig biljoen en meer. De armoede is nog steeds zichtbaar, maar door de overdaad aan glimlachen voelt hij anders....

Witte mensen zie je nauwelijks in Harrare (de stad waar we verblijven). Ook hier gelden natuurlijk weer meerdere versies. Voor veel boeren is het natuurlijk een absolute nachtmerrie geweest toen ze alles kwijtraakten en meerdere van hun zelfs het leven lieten. Los van dit leed staat het verhaal dat de donkere bevolking het echt tijd vond worden dat zij "hun" land gingen terugkrijgen. 5% van de bevolking was blank en bezat meer dan 90% van het land....interessante pittige kost allemaal en hier moeten we ons echt veel meer in verdiepen voor dat we hier een serieuze mening over willen geven.

We komen voor een heel ander probleem, een zeer hoog percentage HIV besmetting onder de bevolking, die de samenleving behoorlijk ontwricht en vooral voor veel kinderen een heel zwaar bestaan tot gevolg heeft.

Deze week bezochten wij twee organisaties, beiden worden voor een belangrijk deel ondersteund door STOP AIDS NOW!

Allereerst bezoeken wij Patsime.

Patisme is een organisatie die theater gebruikt als middel om voor te lichten en te waarschuwen over de gevaren van voornamelijk HIV. We ontmoeten hier een groep ongelooflijk enthousiaste, getalenteerde en vooral gepassioneerde mensen. Stuk voor stuk hun eigen levensverhaal, die er vaak niet om liegen. Bijvoorbeeld Eddie, hij is 28, verloor beide ouders op jonge leeftijd en zijn twee zusjes kort daarop aan een auto ongeluk en is nu een ongekend talent op het podium. Ook george, een zeer getalenteerde zanger die zeker ooit gaat doorbreken, heeft het flink voor zijn kiezen gehad. Hij woont samen met zijn vrouw en 2e kindje op komst in een klein huisje in de Getto. Vol positiviteit staat hij in het leven en gebruikt hij samen met zijn overige acht collega's zijn ervaring en wilskracht to survive om vooral kinderen door entertainment een beetje meer hoop te geven op een mooie liefdevolle en veilige toekomst.....We zijn in 1 week echt van deze groep mensen gaan houden, wat kun je toch een hoop leren soms in een korte tijd. Weg met alle vooroordelen mensen, sta open, enjoy the power van puur- en eerlijkheid en voel je rijk door te geven!

Drie dagen lang gaan we van voorstelling naar voorstelling. Onderweg door de getto's afgewisseld door parchtige landschappen zingen Tony en ik (althans we doen ons best) uit volle borst mee met hun aanstekelijke opzwepende melodieen. Dat wij vals zingen mag de pret niet drukken, zij hebben ons vanaf minuut 1 opgenomen in hun hechte familie.

We geven 2 voorstellingen in weeshuizen, waar de ouderloze kindjes worden opgevangen om een nieuw leven te leiden met een nieuwe moeder. Alweer zulke pareltjes, mamma's die met gemiddeld 16 kleine drommels onder hun hoede zich 24 uur per dag volledig geven om hun een nieuw bed van veilgheid en liefde geven. Wij worden allebei stapel verliefd op al die kleine mensjes, we kruipen dicht bij ze en geven voor zolang het kan onze onvoorwaardelijke liefde...niet huilen H&T, zij hebben het zwaar, maar dat is wel heel erg moeilijk.

De optredens kenmerken zich door hun speelsheid, heel expleciet en interactief. Er wordt een poppenkast gebruikt, veel gezongen en gedanst en wij met iedereen voelen lachend de belangrijke boodschap, we weten dat het werkt op deze manier. Patisme is top, zij verdienen alle support om te blijven bestaan.

Bij een van de optredens worden we geinterviewd door de nationale TV zender, is inmiddels uitgezonden. Natuurlijk vertellen T en ik hier ook vol lof over alles wat we zien en hoe belangrijk het is om hiermee de geldende taboes in dit mooie land te doorbreken.....er schijnt zon aan de horizon, maar de weg is nog lang.

Het tweede project dat wij bezoeken heet Young africa. Eeen organisatie die zich vooral richt op jongeren van 15 tot 25 jaar. een kwetsbare leeftijd waar wederom veel keuzes gemaakt worden die bepalend zijn voor de rest van je leven. Nou ja keuzes maken...hier gaat het bij Young Africa vooral om...hoe geef je de kansarmere de juiste tools en educatie om ze door de jungle van gevaren heen te leiden? Voorlichting, een veilige omgeving, disipline en het leren van een beroep...skillstraining.

12 verschillende vaardigheden kunnen hier worden geleerd, van metaalbewerking tot schoonheidsspecialiste, van schoenmaker tot secretariele werkzaaamheden. Tony krijgt een schoonheidsbehandeling (vind ie lekker m'n vriendje) en ikzelf krijg een ouderwetse typcursus...blijkt een hele zware opgave voor mij te zijn.

Los van deze skillstrainingen, waar de studenten een diploma voor ontvangen gebeurd er meer veel meer. De jongeren wonen op de campus, waardoor ze van de straat zijn. Ook hier geldt dat de meesten een hele zware background hebben wees, HIV, echt zware toestanden. Er is counseling om te leren met deze problemen om te gaan, niet te verzuipen in je ongeluk. Rondlopen in de zon en alles te observeren laat ons zien dat het werkt, veel stralende gezichten en mooie kleine successen die worden gedeeld door een paar indivudele gevallen.Ookkan iedreen zich hier periodiek laten testen op HIV. We volgen een klein jongetje, hij houdt zich zo groot, heel dapper...de uitslag...pfff gelukkig negatief..en dat is positief in dit geval.

We spreken hier met een HIV patient, die na de diagnose in 2001 het leven niet meer zag zitten. Er heerste en heerst helaas nog steeds een stigma op HIV. Beter ontkennen dan te delen met je omgeving denken de meeste. Ook werd er in de afgelegen gebieden gedacht dat het kwam door hekserij. Deze jonge dame heeft nu tien jaar later een hele hoop overwonnen. Ze is sinds 3 jaar aan de medicijnen en echt ze straalt en heeft zin in het leven. Het is voor haar mogelijk geweest een kindje te krijgen met haar tevens geinfecteerde man en gelukkig is het kindje HIV vrij. Nu verteld ze andere patienten over haar strijd en ervaringen, het belangrijkste dat moet veranderen is "comming out" ddor de mensen. Er moet nog veel meer pr gedaan worden om de ziekte weg te halen uit haar donkere kamers, waar bang geworden mensen in isolement wegkwijnen uit angst voor haar omgeving.

Ook spreken we af thuis, illegaal bij een prostituee, sexworkers heten ze hier. Wederom een zeer openhartig gesprek. De verleiding om niet safe sex te hebben is groot als er een beetje extra geld wordt geboden...je moet overleven maar maakt jezelf dus eigenlijk dood door je korte termijn oplossing. Alles is illegaal en de dames worden niet beschermd, een schrijnende situatie. Los van veelvuldig prostitutie bezoek, zoeken de mannen hier veel sexueel plezier buiten de deur, dat is een soort algemeen gegeven hier. Naast je vrouw...The Big House....heeft haast iedere kerel...een Small House. Met een small house hebben ze vaak unprotected sex, maar deze "small House" heeft vaak weer meerdere mannen en zo wordt het vuurtje heel snel een uitslande brand. Hier moet echt een cultuurveranderiung plaatsvinden anders zal het probleem zich mnauwelijks laten temmen, wat je ook doet, hoeveel geld je hier ook naar toe brengt, dat wordt een hele kluif.

Vanaf het platteland komen nog engere verhalen, die gelukkig aangepakt worden door organisaties als Patsime en Young Africa. Een man zou zijn HIV virus kunnen kwijtraken door sex te hebben met een jonge maagd. Deze afschuwelijke onwaarheid heeft vaak geleid en nog tot zware mishandelingen van jonge meisjes.

Er is hier op het gebied van HIV veel te doen. STOP AIDS NOW ! doet er absoluut goed aan deze twee organisaties te steunen en zij zullen wat ons betreft de budgetten verder moeten verhogen, maar vooral ook de samenwerking onderling moeten verstevigen. Er is hier behoefte aan dialoog en een gesprek met mensen van buitenaf. Niet alles hoeft zelf uitgevonden te worden. Het feit dat de moeders in het weeshuis, gesteund door Patisme niet afweten van Young Afrika, de plek waar de weeskinderen vanaf hun 15de terecht kunnen, is een goed voorbeeld dat bijvoorbeeld een communicatiecoach hier zijn toegevoegde waarde heel snel kan bewijzen.Graag praten wij verder met STOP AIDS NOW! bij thuiskomst om onze verder gedachtes met hun te delen.

Afsluitend kijken wij terug op een hele ontroerende, maar ook vooral hoopgevende en vrolijke week. Een hart gevuld met nieuwe vrienden en fantastische ervaringen. Zimbabwe we love you!

p.s : De video die wij van deze week hebben gemaakt is echt een hele korte weergave, voor geinteresseerde maken wij een langere versie als weer terug in Nederland zijn.

T&H

Volg Hidden en Tony en de sponsoren van 6x6x6 op Reis doneren namens jou 30 cent aan 6 goede doelen:

www.facebook.com/AfrikaNL
www.twitter.com/AfrikaNL
www.afrika.nl/6x6x6opreis/

• 10 Mei 2011 - 11:33

Anne Marie (SAN):

Hoi heren,

Mooi blog! En jullie zijn natuurlijk altijd welkom om jullie gedachten te delen met ons!

groetjes!

• 11 Mei 2011 - 20:03

Caspar:

Ha Hidde, Tony!

Goeie weergave van jullie verblijf in Harare! Ik vond t geweldig om even in te haken op jullie reis! En Zimbabwe en onze lokale projecten daar hebben mij ook echt geraakt!
    Geniet nog van jullie laatste week in Zuid Afrika. Laten we na terugkomst gauw wat afspreken en herinneringen ophalen.

Groet,
    Caspar
    STOP AIDS NOW!

Team Afrika.nl

Voor de online inzamelingsactie 6x6x6 op Reis reizen in april 6 teams naar 6 verschillende continenten om 6 opdrachten uit te voeren voor het goede doel. Hidde en Tony zijn Team Afrika.nl en gaan op reis voor STOP AIDS NOW! STOP AIDS NOW! bestrijdt aids in ontwikkelingslanden en richt zich daarbij vooral op vrouwen, jongeren en kinderen. Volg de actie en jouw favoriete team via Facebook, Twitter of e-mail en de sponsoren maken namens jou € 0,30 over aan STOP AIDS NOW!, Fairfood, EEN, Solidaridad, oneMen en Hivos. www.afrika.nl/6x6x6opreis/ STOP AIDS NOW Patsime - Spelenderwijs leren over hiv en aids Voorstellingen van de organisatie Patsime in Zimbabwe hebben een grote impact op de jeugd. ‘Na de voorstelling ontstaan vaak spontane discussies en jongeren vertellen dan aangrijpende verhalen over wat ze hebben meegemaakt’, aldus Tawanda Maguze, programma manager. Dat is precies wat de organisatie Patsime wil: door theater een moeilijk onderwerp zoals aids bespreekbaar maken. Onder jongeren in Zimbabwe bestaat nog steeds veel onwetendheid over hiv en aids. De populaire voorstellingen worden op plekken gegeven waar veel jongeren komen: op school, in de kerk en op werkplaatsen van bedrijven en overheidsinstellingen. Young Africa In Zimbabwe steunt STOP AIDS NOW! het Young Africa project. Hier wordt voorlichting over veilig vrijen en hiv/aids gecombineerd met het bieden van een opleiding voor jongeren. Daarnaast vangt Young Africa meisjes en jonge vrouwen op die op de een of andere manier zijn getroffen door aids. Sommige van deze meiden zijn zelf met hiv geinfecteerd, anderen hebben hun ouders verloren aan aids, weer anderen zijn door armoede alleen komen te staan en lopen een verhoogd risico op aids doordat ze bijvoorbeeld in de prostitutie dreigen te komen. Deze meisjes leven op campus en kunnen dankzij Young Africa in hun eigen onderhoud voorzien. Op deze manier hebben de meiden een veilig heenkomen, leren ze in hun onderhoud te voorzien en krijgen ze van Y.A. ook voorlichting&preventie. Sommige van deze meiden kunnen een opleiding volgen via Y.A., bijvoorbeeld tot naaister of kapster. Anderen gaan naar een gewone middelbare school of hebben misschien al een baan(tje).

Actief sinds 01 Maart 2011