Joburg - Kruger - Swaziland - Reisverslag uit Mhlambanyatsi, Swaziland van Team Afrika.nl Hidde Meijer en Tony van der Veer - WaarBenJij.nu Joburg - Kruger - Swaziland - Reisverslag uit Mhlambanyatsi, Swaziland van Team Afrika.nl Hidde Meijer en Tony van der Veer - WaarBenJij.nu

Joburg - Kruger - Swaziland

Door: 6x6x6afrika

Blijf op de hoogte en volg Team Afrika.nl

14 Mei 2011 | Swaziland, Mhlambanyatsi

Met warme gevoelens en verlangen naar meer beelden, verhalen en ontmoetingen besluiten T en ik toch Zim te verlaten...dat zal best een beetje heimwee worden, maar Wild Life Zuid Afrika en Swaziland lonken ook naar ons..........so there we go.

Een vlucht van een uurtje met BA, broodje kip of kaas, wijntje en een hoop ongein op het vliegveld...zetten wij al snel weer voet op Joburg's ground. Stuk kouder, scheelt toch snel een graag of 7. Zijn een beetje vertraagd en willen snel richting de Nederlandse ambassade waar we zijn uitgenodigd om 1 week na Koninginnendag.... Koninginnendag te vieren...nou ja 2 x zo'n feestje is natuurlijk kers op onze taart.....maar we zijn te laat om het te halen, krijgen ook via geheime bron door dat het een beetje stijfjes is voor 2 zulke bebaarde nozems als wij. Dus richting ons inmiddels favoriete restaurant in Joburg - Strawberries, werken toevallig ook veel Zimbabwanen...nog even lekker namijmeren en ons heerlijk bourgondisch uitleven......

Een tussengevoel:

Het gemak waar wij ons als rijke westerlingen over deze aarde bewegen en de drang om dit steeds met iedereen te delen…Wat is er toch gebeurd met de romatiek van het reizen, het echte weg zijn, je leven, zorgen, vrienden, alles echt even achter je laten….om je navelstreng met het thuisfront even door te knippen, los laten van alles wat je gewoon is..met als doel verrijking, tot bezinning komen, avontuur en alles wat je echt even weg laat zijn. Hoe mooi deze reis en het concept van 6x6x6 ook is…het doet me ook beseffen dat het continue contact met de veilige wereld thuis, mensen laten mee kijken door middel van allerlei soorten communicatietools veel van dat heerlijke totale weg gevoel weg neemt…we maken de wereld zo klein zo. Zittend in een bus in Zimbabwe hoor je een Nederlander bellen met het thuisfront ….”mam wil jij vast wat boodschappen bij de AH doen, is handig als ik straks thuiskom”…..Hmmmmm, volgende keer als ik lekker met mijn vriendinnetje op reis ga, wil ik echt weer eens old style reizen………rust en ruimte in het hoofd.

Michiel van Villa Schreiner, schuift gezellig aan in het restaurant, we mogen vanavond wederom verblijven in zijn paleisje, echt een gezellige kerel. De dag daarop zijn de plannen duidelijk voor ons, we hebben een mooi voostel gekregen van Ruud Jansen van Pangea Travel, regelmatig contact met hem gehad en hij heeft een leuke route met meerdere acco’s voor ons geregeld in Krugerpark en Swaziland. We worden deze reis zowiezo goed gesteund door meerdere bedrijven, mensen staan echt open om ons via een barter met Getaway Travel ons te supporten tijdens onze reis.
Vier dagen Kruger en daarna 2 dagen Swaziland……..we rijden weg uit Joburg richting Sefapana Lodge, alweer zo’n 500 km, teller gaat al aardig richting 3500 km. Laatste gedeelte van de tocht is wederom prachtig, het is heerlijk cruisen in Zuid-Afrika.
De lodge is prachtig, een eigen rond huisje van leem met een heerlijk bed..het is er rustig, hier komen de mensen duidelijk voor 1 ding, The wildlife…en dat is vroeg er uit en vroeg naar bed………wij starten aan onze marathon monteren van 18 uur……..opdracht 5 moet af, en dit is het belangrijkste kindje van onze reis. We laten de temptation van het park dus ff linksliggen, sluiten ons met wijn en heel veel knaagvoer op en maken onze minidocu….gaat prima samen..zit wel een bedrijfje in..HiTTon.

Dinsdag gaan we dan eindelijk richting de beesies….eerst tot 5 uur s’ochtens doorgebuffeld en uiteindelijk om 7 uur fim en the upload……we made it. Dus met een goed gevoel richting acco nummer 2….een klein park aan Krugerpark. Wederom een superplek…we besluiten direct een stukje vrij te wandelen….lekker kletsend horen we wel wat vreemde geluiden…hmmmm….waren we toch onbewust het park ingelopen en waren wij vrolijk temidden van onze vrienden de neushoorns, leeuwen en meer gezelligheid….de rangers waren ff niet blij met ons….fck voelt toch lekker zo’n avontuurtje.

We crashen hier in de zon en doen vervolgens een avond en morning drive….tussendoor een diner bij het kampvuur. Het is allemaal prima geregeld, wel ontkomen we er niet aan dat het parkidee ook iets raars heeft..met tien camera’s aapjes kijken.. je wilt toch het liefst met je lendedoekje door de jungle zweven en zonder hekwerk, toegangsbewijzen en verkeersborden 1 worden met de natuur….dat wordt steeds moeilijker op onze planeet, maar hunker er wel naar, toch maar eens het hart van Borneo induiken weg van alles. We zien er 3 van de big five…best een goede score voor dag 1 in het park.

De volgende dag rijden we door het Kruger park naar onze volgende lodge…lekker met je eigen auto, das in ieder geval een stuk leuker. In het park gelden strenge regels, je mag niet uit de auto, ook niet hangen zegt de politie na een half uurtje tegen ons, max 50 rijden hoort daar ook bij, maar al snel blijkt dat de afstand die wij moeten overbruggen om op tijd bij check out te zijn nooit gaat lukken op deze manier…er moet gas bij….speedcamera’s shit, boete als je te laat uitcheckt en boete voor uit raam hangen…mozes kriebel, waar zijn we mee bezig. Gelukkig zien we veel wild en hebben we extreem veel lol. Tien minuten te laat bereiken we onze lodge……….2 knipogen en dan toch geen boete, dat werkt dus wel, prima. Deze lodge ligt midden in park, impala’s tot aan je deur en s’avonds lekker kampvuurtje. Volgende dag na schorpioenen aanval te hebben afgeslagen duiken we wederom het wild in…….bam direct bingo…..prachtige familie olifant wacht ons op, genot om bij te mogen zijn…….stukje verder treffen we een bull allleen, daar was toch iets mee………hij vindt ons niet leuk en besluit de aanval in te zetten..gelukkig gaat ons VW Polootje aardig snel achteruit, nog net geen DAF, maar we ontkomen net aan dit prachtige stuk natuurgeweld, hij is de baas en zo hoort het ook. de adrealine maakt ons blij, we zijn mannen van de bush nu, knetter stoer, dat we thuis moeten koken, de afwas doen en onze eigen kleren moeten strijken, eigenlijk geen reet te zeggen hebben, zijn we nu voor het mooie plaatje even vergeten.
Na dit hoogtepunt van spanning en sensatie verlaten we het Kruger park en vervolgen we onze tocht richting Swaziland.

Zoals telkens verrast het veranderende landschap ons weer door haar warme schoonheid, we rijden al snel door veel bebosder gebied met bananenplantages afgewisseld door suikerriet, heel veel fruitverkopers langs de weg die prachtige kunstwerken van hun stalletjes maken.

De grensovergang gaat heel soepel, een beetje geld voor de auto betalen en de stempeltjes zijn binnen. We rijden nu door het enige Koningkrijk van Afrika...Swaziland. Een koning met maar liefst 12 vrouwen, en hij is pas 42. Zijn voorganger had er op het hoogte punt meer dan 120....hoe hou je het bij?! Het hebben van meer vrouwen is hier dus heel gewoon en het buiten de deur klussen is ook algemeen geaccepteerd. Een aburd hoog HIV geinfecteerde percentage van meer dan 30% is hier zeker ook het directe gevolg van.

To be continued

Verslag uit: Swaziland, Mhlambanyatsi

Team Afrika.nl

Voor de online inzamelingsactie 6x6x6 op Reis reizen in april 6 teams naar 6 verschillende continenten om 6 opdrachten uit te voeren voor het goede doel. Hidde en Tony zijn Team Afrika.nl en gaan op reis voor STOP AIDS NOW! STOP AIDS NOW! bestrijdt aids in ontwikkelingslanden en richt zich daarbij vooral op vrouwen, jongeren en kinderen. Volg de actie en jouw favoriete team via Facebook, Twitter of e-mail en de sponsoren maken namens jou € 0,30 over aan STOP AIDS NOW!, Fairfood, EEN, Solidaridad, oneMen en Hivos. www.afrika.nl/6x6x6opreis/ STOP AIDS NOW Patsime - Spelenderwijs leren over hiv en aids Voorstellingen van de organisatie Patsime in Zimbabwe hebben een grote impact op de jeugd. ‘Na de voorstelling ontstaan vaak spontane discussies en jongeren vertellen dan aangrijpende verhalen over wat ze hebben meegemaakt’, aldus Tawanda Maguze, programma manager. Dat is precies wat de organisatie Patsime wil: door theater een moeilijk onderwerp zoals aids bespreekbaar maken. Onder jongeren in Zimbabwe bestaat nog steeds veel onwetendheid over hiv en aids. De populaire voorstellingen worden op plekken gegeven waar veel jongeren komen: op school, in de kerk en op werkplaatsen van bedrijven en overheidsinstellingen. Young Africa In Zimbabwe steunt STOP AIDS NOW! het Young Africa project. Hier wordt voorlichting over veilig vrijen en hiv/aids gecombineerd met het bieden van een opleiding voor jongeren. Daarnaast vangt Young Africa meisjes en jonge vrouwen op die op de een of andere manier zijn getroffen door aids. Sommige van deze meiden zijn zelf met hiv geinfecteerd, anderen hebben hun ouders verloren aan aids, weer anderen zijn door armoede alleen komen te staan en lopen een verhoogd risico op aids doordat ze bijvoorbeeld in de prostitutie dreigen te komen. Deze meisjes leven op campus en kunnen dankzij Young Africa in hun eigen onderhoud voorzien. Op deze manier hebben de meiden een veilig heenkomen, leren ze in hun onderhoud te voorzien en krijgen ze van Y.A. ook voorlichting&preventie. Sommige van deze meiden kunnen een opleiding volgen via Y.A., bijvoorbeeld tot naaister of kapster. Anderen gaan naar een gewone middelbare school of hebben misschien al een baan(tje).

Actief sinds 01 Maart 2011